Selasa, Februari 03, 2009

Objektif 'Jom Renungkan Sejenak'

Salam Ukhuwwah kepada pengunjung yang dihormati.

Setelah penulis publish 'Jom Renungkan Sejenak', terlintas di fikiran penulis, adakah tulisan penulis yang berjela-jela itu sampai objektifnya kepada para pembaca sekalian.

Jadi, penulis ingin mengajak pengunjung sekalian menghayati dialog berikut.

====================
Dialog A.

"Selepas 4 tahun ustaz/ustazah mengajar 120 orang murid membaca Iqra dan Al-Quran, takkan 8 orang sahaja yang boleh membaca dengan lancar? Ustaz/ustazah mengajar macamana ni? Tak sampai 10% pun pencapaian. Saya nak ustaz/ustazah usaha lagi selepas ini."

Dialog B.

"Selepas 4 tahun ustaz/ustazah mengajar, alhamdulillah dah ada 8 orang yang boleh membaca Al-Quran dengan lancar. Syukur kepada Allah. Walaupun keseluruhan murid 120 orang, insyaAllah mereka juga akan mengikut jejak langkah 8 orang murid ini. Saya harap ustaz/ustazah berusaha dan jangan berputus asa."
====================

Berdasarkan 2 dialog di atas, apa agaknya si guru itu perlu bertindak? Jawapannya, sudah tentulah guru itu perlu berusaha dengan lebih gigih lagi. TETAPI, kata-kata yang manakah yang lebih memberikan motivasi kepada guru tersebut?

Renung-renungkanlah..

p/s dialog di atas tidak dipetik daripada mereka yang masih hidup ataupun sedang meninggal dunia. Ia sekadar imaginasi penulis semata-mata.

1 comments:

Khairi Jalalluddin berkata...

Semoga usaha itu diredhai oleh-Nya. Amin