Ahad, November 02, 2008

Kursus Khas Guru Pendidikan Islam Program j-QAF Fasa 1 2008


Khamis (30 Okt), satu kursus khas untuk Guru Pendidikan Islam Program j-QAF (GPI j-QAF) diadakan di Puncak Janing Sentosa. Peserta kursus khas tersebut adalah guru-guru GPI j-QAF kohort 2005 dan 2006 bagi daerah Padang Terap / Pendang (PTP) dan Kubang Pasu (KP).

Maka berkumpullah sekalian guru-guru j-QAF di Puncak Janing Sentosa tersebut. Teramatlah hairan bagi penulis tatkala menerima surat jemputan dari PPD Kubang Pasu. Bagaimana mungkin surat ber’kepala surat’ PPD KP menjemput GPI j-QAF KP menghadiri kursus di luar daerah. Sengaja mahu membawa guru-guru makan angin kah? Tetapi tatkala melihat sahabat-sahabat dari daerah PTP pun turut hadir ke kursus tersebut, maka fahamlah penulis akan keadaannya.

Kursus tersebut amatlah berguna bagi guru-guru yang ‘mahu menggunakannya’. Manakala, sekiranya bagi guru-guru yang tidak mahu menggunakannya, amatlah dirasakan kursus tersebut tidak memberi faedah apa-apa kepadanya.

Antara faktor yang ditekankan di dalam kursus tersebut adalah mengenai etika kerja seorang guru dan mengenai protokol yang perlu dipatuhi terutama mengenai etika berpakaian. Maka faham penulis akan etika berpakaian yang sebenar.

Pihak penganjur juga menyediakan ‘hard copy’ kursus tersebut. Namun, amatlah terkilan di hati penulis kerana buku tersebut diserahkan ketika masa pulang. Alasan penganjur, supaya peserta kursus tidak membelek sahaja buku tersebut ketika penceramah sedang berceramah. Logik juga alasannya. Namun, alasan penulis untuk terkilan adalah, sekiranya buku tersebut diserahkan terlebih awal, bolehlah peserta men‘dhabit’ terus di atas buku tersebut. Maka, takkan terpisahlah (hilang) dhabit itu dari kitab ‘turath’nya. Alasan penulis ini pun, logik juga bagi penulis:-)

Terima kasih kepada semua yang telah menjayakan kursus khas ini. Penulis amat menghargainya. Nanti tahun depan, jangan lupa jemput lagi. Hehe!

0 comments: