Sabtu, November 15, 2008

Sekolah bercuti, kursus dihadiri

Musim cuti sekolah telah tiba. Inilah saat yang menggembirakan bagi murid-murid sekolah serta tak ketinggalan juga para guru. Mana tidaknya. Inilah masanya untuk masing-masing merehatkan diri dari bebanan tugas seharian.

Paling seronok adalah guru-guru yang tinggal jauh di luar negeri. Inilah masanya untuk pulang ke kampung halaman masing-masing membawa keluarga bersama. Ada di antara guru yang meminta pelepasan ketika diberi surat untuk berkursus. Penulis tak mahu komen apa-apa berkaitan hal ini. Rujuklah kepada pentadbiran. Mungkin ada jalan penyelesaiannya di situ.

Penulis sendiri telah mendapat 2 surat rasmi untuk bertugas pada musim cuti ini(tak termasuk urusan dengan SK Hosba). Surat pertama untuk berkursus berkaitan Kajian Tindakan di Langkawi (22-24 November) dan surat yang kedua pula dilantik sebagai pemeriksa kertas ujian bagi murid-murid yang memohon masuk ke SMKA di SK Kebun Pinang, Alor Star (26-27 November). 25 November pula penulis bertugas sehari di SK Hosba. Ini bermakna, seminggu penulis bertugas secara rasmi di musim cuti sekolah ini.

Namun, apa boleh dikatakan adalah,
Positifkan diri walaupun sibuk dengan kenduri.
Positifkan diri walaupun dirajuk anak dan isteri.
Positifkan diri demi kecemerlangan diri sendiri.

Selamat bercuti untuk semua. (untuk mereka yang bercuti sahaja).

0 comments: