Isnin, April 20, 2009

Si Kanan dan Si Kiri.

Si Kanan dan Si Kiri, dua orang sahabat yang sudah terpisah sejak sekian lama. Dengan kehendak Yang Maha Esa, mereka bertemu di salah satu perhentian R&R di lebuhraya di Utara Semenanjung. Kebetulan, setelah berbual kedua-duanya merupakan guru j-QAF.

Si Kanan: Kita jadi guru j-QAF ni, kena pastikan prestasi murid meningkat dari semasa ke semasa.
Si Kiri : Kerja kita mengajar. Kalau dah takdir prestasi menurun, kita nak buat macamana?

Si Kanan: Mujur ada KBS (Kem Bestari Solat). Kalau tidak, entah macamana nak pastikan murid betul-betul boleh solat atau tidak.
Si Kiri : KBS ni bagus. Cuma pelaksanaannya perlu dikaji semula. Banyak sangat ambik masa rehat kita. Betoi dak?

Si Kanan: Kita kena buat BIG
Si Kiri : BIG tu apa? "Besar" ka?

Si Kanan: Kita kena buat BIG (Baca Ikut Guru) untuk pastikan murid berjaya khatam Al-Quran tahun 6 nanti.
Si Kiri : Nak buat BIG mudah saja. Tapi kan lebih bagus kalau masa tu ajar murid baca Iqra. Sekali dia boleh Quran, tak perlu BIG dah. Boleh khatam sendiri di rumah.

Si Kanan: Apa lagi yg boleh diperbaiki kelemahan berkenaan j-QAF di sekolah kita?
Si Kiri : Kalau nak cari kelemahan, jumpa yang lemah la...

Si Kanan: PKSR Bahasa Arab, hang buat ikut format macam aku dak?
Si Kiri : Aku buat ikut format la. Tapi format aku sendiri. Senang sikit.

Si Kanan: Guru GPI dan GPI j-QAF kena berdamping.
Si Kiri : Kita gilir-gilir la. Jimat tenaga sikit.

Si Kanan: Kalau masa P&P yang diperuntukan, digunakan dengan sepenuhnya, kan best?
Si Kiri : Takyah dok bersemangat sangat la. Lagi 30 tahun nak mengajar.

Si Kanan: Kena gagah buat jugak KBS walaupun duit takdak.
Si Kiri : Kalau duit takdak, budak-budak nak makan apa?

Si Kanan: Aku risau kalau ramai budak-budak aku tak boleh khatam Al-Quran.
Si Kiri : Kalau Iqra 1 pun tergagap-gagap, aku nak buat macamana?

0 comments: