Rabu, Julai 09, 2008

Selamat Bertugas di Sekolah Baru

Pada 1 Julai 2008 lalu, dengan rasminya mantan PKHEM (En. Mohd ‘Akib bin Ahmad) sekolah kami dinaikkan pangkat menjadi guru besar. Misi kami pada hari ini ialah berkonvoi menghantar beliau ke sekolah barunya di Lunas.

Perjalanan saya,Pak Ani pekerja, Guru Besar dan Penolong Kanan Kokurikulum bermula dari sekolah. Untuk berjumpa dengan pengiring yang lain, kami telah bersepakat untuk berjumpa di Dataran Gurun. Sampai saja di sana, kelihatan mantan PKHEM dan isteri, Penolong Kanan Pentadbiran (Pn Hajjah Mariam bt. Hamzah), Pn Zaidah, Pn. Roziah Mahmud dan Pn Hashimah sedang asyik menunggu kami.


Setelah mengalas perut (kononnya GB nak belanja, tapi takpa la. Bukannya mahal sangat setakat minum ja tu. Hehe..), kami teruskan perjalanan. Sebelum bergerak dari Dataran Gurun, mantan PKHEM telefon saya mengajak naik kereta bersamanya. Segan kot naik kereta berdua dengan isteri ja ke sekolah baru:-)

Apabila hampir sampai di sekolah barunya, terasa begitu ‘suspen’ (tumpang suspen je la..). Maklum la kan. Ke sekolah yang dengan pangkat yang baru. Pangkat ‘besar’ pulak tu. Hehe! Kami di sambut oleh PK1 SK Jalan Paya Besar dengan penuh hormat. Sekolahnya, mak aihhh…punya la besarrr. 1 200 orang jumlah muridnya. Jenuh ‘control’ la GB baru depa nanti…:-)

Sempat saya rakamkan gaya seorang GB baru. Memang layaklah jadi GB Cikgu Mat Akib ni. Tengok la tu… Hensem bersama ‘blazer’nya. Bersongkok, bermisai. Cengey ke agaknya GB ni? Hehe!:-)

Di sana kami dihidangkan dengan jamuan tengahari. Sedap jugak masakan kantin depa tu. Boleh pi selalu la kalau dekat. Tapi ni jauhhh. Dok saja-saja, takpi la orang Kedah kata:-). Kami pulang dengan ucapan dan doa kepada GB baru SK Paya Besar.

Dalam perjalanan pulang, GB SKH ajak singgah di Dataran Gurun sekali lagi. Saja rehat sat ambil angin, buang air dan minum. Sempat saya kirimkan SMS kepada Cikgu Mat Akib, “Tahniah di atas lantikan jawatan dan pangkat yang baru. Pastikan orang bawahan senang bekerja di bawah tuan seperti mana saya senang bekerja dengan tuan”. Beliau ‘reply’, “InsyaAllah”.

“SELAMAT MENGGALAS TANGGUNGJAWAB BARU. SEMOGA SEGALA USAHA DIBERKATI ALLAH”


Di bawah ni cikgu Rahman. PK1 di situ.





1 comments:

Unknown berkata...

Terima kasih kerana menemani saya ke SK Jalan Paya Besar, Lunas, Kulim tempoh hari.Tahniah kepada j-Qaf kerana ada blog sendiri. Jealuos I. Salam untuk semua warga SKH